leap_fuel_nozzle-1024x792Jak doskonale wiemy, druk 3D jest dziś wykorzystywany w wielu dziedzinach i gałęziach przemysłu. Chociaż swoje zastosowanie znalazł w architekturze, czy w medycynie, to jedną z pierwszych dziedzin, w której zaczęto wykorzystywać wydruku z drukarek 3D był przemysł lotniczy. Dziś okazuje się, że był to strzał w dziesiątkę! Wie o tym na pewno firma GE Aviaton, która wyprodukowała już 300 fragmentów dysz paliwowych.

 

Dlaczego branża lotnicza?

 

Zaprzęgnięcie drukarek 3D do działań związanych z lotnictwem budziło wiele kontrowersji. Było wielu ludzi i specjalistów, którzy uważali, że dotychczasowy model produkcji części w lotnictwie jest w pełni wystarczający i nie trzeba korzystać z takich innowacyjnych pomysłów jak druk 3D. Niewielu ludzi  jeszcze kilkanaście lat temu wierzyło, że w drukarce można wydrukować coś więcej niż „filiżankę dla żony”. Tym większe było zdziwienie, kiedy okazało się, że dzięki wysokiej jakości drukarkom przemysłowym oraz wciąż rozwijanym materiałom do druku, można  tworzyć produkty bardzo wysokiej jakości; trwałe, bezpieczne, a przede wszystkim o okrojonej wadze, co oczywiście ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa.

 

General Electric Aviation

 

General Electric Aviation to jedna z pierwszych firm na świecie, która podjęła się zaprojektowania silnika z elementami wydrukowanymi w technologii 3D. Dysze paliwowe drukowane w 3D okazały się naprawdę dobrym pomysłem, a firma ogłosiła, że wyprodukowała ich już ponad 30 tyś sztuk! Gdzie wykorzystywane są te desze? Trafiają one do  odrzutowców LEAP GE. Okazuje się, że każdy moduł silnika wyposażony jest aż w 19 takich elementów. Zapotrzebowanie na nie jest bardzo duże, dlatego firma produkująca postanowiła się rozwijać; obecnie pracuje na aż 40 drukarkach do metalu i uważana jest dziś za lidera  w masowej produkcji 3D. GE Aviation zatrudnia ponad 200 pracowników i bez wątpienia jej działania mają wpływ na popularyzację  technologii przyrostowych w lotnictwie.

 

Forma ta ma zająć się również przygotowaniem w 3D 250 elementów do lokomotyw, tworzy elementy do turbin gazowych oraz współdziała w tworzeniu innowacyjnych urządzeń chirurgicznych.